söndag, januari 27, 2008

Förebild

Som förslag anser jag att alla bokmalar värda namnet efter detta ska ha den finska författaren Virpi Hämeen-Anttila som förebild. Hon läser två till tre romaner om dagen(!) och tillsammans med sin man har hon nu hyrt en arbetslägenhet för att få plats med alla böcker. I den nya lägenheten har de ungefär en sjättedel av alla böcker, hemma har de bokhyllor i alla rum utom badrummet (även barnets rum). Böckerna är ordnade i dubbla rader, och ibland vet de med sig att de äger boken men kan inte hitta den, så då går de till biblioteket i stället :D. "Vi slutade räkna böckerna då vi kom upp till 10 000, och det var för tio år sedan" säger Hämeen-Anttila som inte kan komma ut ur en bokhandel tomhänt.
(Läs mer om finska kändisars bokhyllor i Helsingin Sanomats veckoslutsbilaga Nyt-liite).

7 kommentarer:

Annika sa...

Jag är klart imponerad!!

Anonym sa...

WOW! Ska citera henne nästa gång nån kommenterar att jag har för många böcker ;D
De har min fulla respekt som äkta bokmalar!

Bokbabbel sa...

annika: Man kan ju inte vara annat nej =)

snöfrid: Jag vet, hon sätter ju perspektiv på saker och ting!

Calliope sa...

Men herregud! När hinner hon skriva själv i så fall?!? Två-tre romaner om dagen borde ju inte lämna så värst mycket tid för eget skapande?
Fast det känns fint att veta att det alltid finns någon som är värre än man själv är... :)

Anonym sa...

Precis min tanke; hur hinner hon skriva? Och hur orkar hon?
Visst har det väl hänt att jag har läst två böcker på en dag, men då har jag haft semester och verkligen inte gjort något annat.

Bokbabbel sa...

calliope och pi: Ingen aning om när hon hinner med skrivande och andra plikter =). Många av hennes böcker är dessutom bra, så lite tid måste hon nog lägga ner på dem... Och tvåtre romaner har även jag klarat av ibland, men då har man faktiskt läst hela dagen!

Peter Ljungkvist sa...

Är lite mer tveksam om läsningen där faktiskt. GÅR det att läsa 2-3 romaner om dagen, och få behållning av detta ?

Jag har svårt att tro det....

Däremot skulle jag inte tacka nej till att ha en egen lägenhet för alla böckerna.....=)