söndag, juli 05, 2009

Läst blev det :)

Helgen var skön, precis som jag hade hoppats på. Det blev jordgubbar och nypotatis och promenader och mycket pratande, men även en hel del läst. Skönt!

Flickvännen av Karolina Ramqvist XXXX-
Huvudpersonen lever tillsammans med en brottsling. Hon har ett fint hus, men när han är ute på "uppdrag" är hon fånge i huset (varför??) och kan bara umgås med pojkvännens brottslingkumpaners flickvänner.
Jag har svårt att bilda en uppfattning om boken, vad är det egentligen författaren vill här? Huvudpersonen säger hela tiden att hon inte är förtryckt etc., att hon har valt ett förhållande där det är skönt att känna sig omhändertagen etc. Samtidigt är hon fånge i sitt hus, sneglar på grannen och motionerar sin kropp till perfektion.
Boken utspelar sig sist och slutligen under en väldigt kort tid. Jag tror dock att jag ska fundera lite mer på den ännu.
Boken var ett rec.ex. från W&W.

Unaccustomed Earth av Jhumpa Lahiri XXXX+
Åh Jhumpa! Hoppas du skriver på något nytt som bäst, för jag vill ha mera, mera!!
Som ni alla vet är Unaccustomed Earth en novellsamling där de fyra första berättelserna är fristående medan de tre sista hänger ihop med varandra. Lahiri går på om sina begaler som flyttat till U.S.A., och trots att det är det även de tidigare böckerna handlat om känns det inte alls tjatigt utan Lahiri hittar nya infallsvinklar. Heja, fortsätt i den stilen!
Boken har tydligen belönats med Frank O'Connor-priset som är "världens största pris som en novellsamling kan få". Själv har jag aldrig hört talas om det, men kanske något att hålla ögonen på i framtiden...?

2 kommentarer:

fia sa...

Flickvännen är jag nyfiken på, tycker att det är ett otroligt intressant ämne; kvinnor som attraheras av kriminella män. Har hört både positiva och negativa åsikter om boken, så det är väl dags att ta reda på vad jag själv tycker... och läsa den alltså! :)

Bokbabbel sa...

Det tycker jag du ska göra, den kommer heller inte att ta hela sommaren att göra det, så hugg in bara!