fredag, augusti 14, 2009

Berlin, meine Liebe(?)

Berlin Tales redigerad av Helen Constantine XXXX-
I oktober ska jag hälsa på bästa Göteborgsvännen som är bosatt i Berlin. Inte illa. Jag har inte tidigare besökt staden, och för att komma i stämning läste jag den här novellsamlingen som jag tipsades om av en annan bokbloggare som själv varit i Berlin och frossade i litteratur kring den staden.

Här har vi då alltså 19 noveller, vissa riktigt korta, som alla har Berlin som det centrala temat. Novellerna har tidigare publicerats i andra novellsamlingar, men det är trevligt att Constantine lyckats skrapa ihop dem till ett sådant här verk. Vissa noveller lämnar mer spår i minnet än andra, men boken är riktigt charmig med kartor och metrokartor över staden. Plus även för litteraturtipsen längst bak i boken; dessutom indelade i "Vill du läsa mer om Tyskland?" och "Vill du läsa mer om Berlin?". Extra knepigt att hänga med blir det genom att Berlin ju är en stad som genomgått stora förändringar och att gatorna t.ex. har bytt namn under tider då muren gick genom staden. Å andra sidan blir det charmigt av att få så olika tidsporträtt av staden.
Boken lämpar sig garanterat mycket bättre för människor som känner till staden en aning från förut, men det är ju inget som hindrar mig från att läsa om den eller delar av den post-resa.
Helen Constantine har tydligen även gett ut böckerna Paris Tales och French Tales, så ifall ni känner er mer lockade av Frankrike kanske de är ett tips för er.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Något jag tänkt göra ett tag är att ge dig en stor eloge, Magix! Du tar upp noveller så pass ofta att jag tycker det är anmärkningsvärt. Inte många gör det (av de bloggar jag läser i alla fall) och det är synd egentligen. Jag tycker själv mycket om novellformatet men är superdålig på att skaffa mig koll på vilka samlingar som är värda att läsas. Det är alltid lika intressant att läsa om de du läst, även om jag är skamligt dålig på att säga något om det bland kommentarerna. Men nu så! Tjoho!

fia sa...

Jag blir nyfiken på alla tre samlingarna. Älskar att läsa om städer och platser! Hoppas att de finns på mitt bibliotek!

Bokbabbel sa...

Lisa: Tack för de fina orden! Det har blivit en hel del novellsamlingar den här sommaren, men det är jag glad för, de är fina skatter som tyvärr syns för dåligt t.ex. i bokhandlarna. Och så kan de ju vara lite knepiga att recensera då novellerna inom samlingen kan variera mycket, men kul att det har varit omtyckt med mina novellfunderingar :)

fia: Jepp, "platsbeskrivningar" kan sannerligen vara charmiga! Har du varit på nämnda ställen?