onsdag, augusti 12, 2009

Boknörderi i brevform

84, Charing Cross Road av Helene Hanff XXX½
Jag har (ännu?) inte läst The Guernsey Potato Peel Pie and Literary Society (världens jobbigaste titel tätt följd av Extremely Loud and Incredibly Close?) men då jag tittade på den på Adlibris rekommenderades även den här boken. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare, men så några dagar senare var det en bokbloggare (vem, jag minns inte!) som recenserade denna och då var jag glad att jag kunde norpa åt mig den från närmaste bibiliotek för att kolla vad det egentligen var frågan om.
En brevroman är vad det är, där Helene bor i New York men börjar beställa böcker från ett antikvariat i det efterkrigstida London. De skickar brev (och böcker) fram och tillbaka över Atlanten och brevväxlingen håller på av och till i tjugo år(!). Naturligtvis blir breven så småningom lite personligare, och Helene är också snäll och skickar matpaket till bokhandelns anställda till jul och påsk. En del av breven blir rätt likartade och det är bra att romanen inte är tjockare än vad den är, men en charmig bok är det helt klart. Helene uttrycker sig ganska speciellt ibland, och man får både lust att skriva brev och beställa lite böcker efter att ha läst denna.

4 kommentarer:

Titti sa...

Kul att du också gillade den. Jag tyckte den var underbar.

a-lo sa...

Jag såg precis att den här hade getts ut på nytt i pocket. Trevligt om den kan upptäckas av fler nu när den inte samlar damm i antikvariaten längre. Såg filmen med Anne Bancroft för några år sedan och den var riktigt rörande. Har också läst Brev från New York av Hanff som jag gillade skarpt.

Bokbabbel sa...

Jaså det finns en film? Och är Brev från New York fortsättningen?

Titti sa...

Filmen är också riktigt bra. Brev från New York tror jag är baserat på radioprogram som Helene Hanff hade. Men rätta mig gärna om jag har fel. Q's Legacy, som jag har skrivit om på min blogg förut, handlar mycket om varför Helene skrev till antikvariatet i England och hur det kom sig att hon ville ha just de titlar som hon köpte. Man får veta mer om hennes liv i den boken.