måndag, augusti 24, 2009

Diggar Diski!

Den motvilliga resenären av Jenny Diski XXXX
Min pappa var förvånad över bokens titel eftersom han känner mig - det kan knappast finnas en mer villig resenär än jag. Oberoende av detta tyckte jag om Diskis bok.
Det blev inga hundöron den här gången. Men fina formuleringar finns det fullt av i Diskis bok, och även om den dels kan räknas som en reseskildring (Diski befinner sig på Nya Zeeland, på landsbygden och i Lappland) handlar den mycket om ensamhet. Om den självvalda ensamheten.

Det som plågar mig är inte det jag finner i stillheten när jag är ensam utan det jag inte finner.

Diski vill gärna vara för sig själv, läsa och skriva och bara fundera. Får ångest av att Bonden oroar sig för att hon inte gått utanför stugan hon hyrt på tre dagar. Och jag suger i mig det Diski skriver, är glad över att hon gjort det, för självvald ensamhet är då man tänker efter ett ämne som sällan tas upp. Och ibland kan det ju bara vara så skönt. Precis som Diskis böcker. Skating to Antarctica väntar i shoppingkorgen på Book Depository.

2 kommentarer:

violen sa...

På tunn is, resan till Antarktis av Diski är hennes bästa tycker jag men även den här och Främling på tåg är bra. Även om Främling på tåg var lite väl mycket tid i rökcupen för min smak......:-)

Bokbabbel sa...

kul att veta att jag ännu har den bästa framför mig :)
Håller helt med dig om Främling på tåg - bra bok men väääldigt mycket rökande :P