måndag, augusti 10, 2009

Snudd på klassiker

Den blå rullgardinen av Agnes von Krusenstjerna XXX½
Det här är den första delen i serien på sju böcker om Fröknarna von Pahlen. Den unga Petra får ta hand om sin 12-åriga föräldralösa brorsdotter Angela, och tillsammans bosätter de sig på Eka gård. BookyDarling skriver att dessa böcker är utmärkt sommarläsning, och jag kan nog inget annat än hålla med. Man får en dos klassiker medan gardinerna vajar i vinden och fröknarna von Pahlen hittar på äventyr. Eller nåja, äventyr och äventyr, sååå mycket händer det kanske inte i boken. Det som irriterar mig en aning är att det görs stora tidshopp rätt ofta, och så gör man bara nedslag i några händelser och konstaterar att det nu tydligen gått två år sedan förra stycket.

På Wikipedia kan man läsa att bokserien p.g.a. samlagsskildringar och incenstuösa inslag gav upphov till den s.k. Krusenstjernafejden som under åren 1933-1935 "var en allmän kamp om litteraturens och diktningens relation gentemot de etiska och moraliska normerna som var gällande i dåtidens samhälle". Spännande!


Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe XXXX+
Omläsning av en kär gammal goding. 1970 är denna bok skriven, men den fungerar förvånansvärt bra än i dag! Jonas smyger omkring med sin nya bandspelare och spelar in allt, och han och hans syster Annika samt deras kompis David kommer över en bunt väldigt gamla brev då de ska vattna blommorna i den Selanderska villan över sommaren. Det är egyptiska statyer och känsliga blommor, kärlekshistoria och en mycket charmig berättelse, dessutom med många spännande vändningar. Läs och charmas!

6 kommentarer:

Tekoppen sa...

Krusenstjerna är då inte snudd på... hon är klassiker! :) Har inte läst men ska. Visste du förresten att det var Karin Boye som satte igång fejden genom att skriva en artikel där hon försvarade böckerna - innehållet, vill säga, formen gav hon inte mycket för - och att det hjälpte till att grundmura hennes rykte som omoralisk?

Bokbabbel sa...

Ja, vi har ju diskuterat klassikerbegreppet redan :) Men ja, Krusenstjerna hör nog dit, Tordyveln är kanske på väg :)

Jaså det var Boye, nej, det visste jag inte, men tack för upplysningen!

fia sa...

oh, jag älskar Tordyveln! Nu blev jag också sugen på en omläsning!

Jessica (ord och inga visor) sa...

vilket suktar-inlägg. Den blå rullgardinen läggs i hösthögen (den mentala, alltså) och tordyveln ska letas fram i föräldrarnas källa, den var min favorit som barn. Kul att höra att den alltså håller än.

Calliope sa...

Vilken finfin läsning som pågått! Tordyveln har jag ju redan ojat mig över hemma hos mig när jag läste om den nu i sommar och liksom du konstaterat att den fortfarande håller utmärkt väl, och Krusenstjerna är en definitiv favorit. Hur var det apropå Krusenstjerna - hade du läst Cora Sandels Alberte-trilogi? Om inte måste du absolut göra det. Tror du skulle gilla den mycket!

Bokbabbel sa...

Ja, det var av dig jag fick inspirationen för omläsning, och då jag kom till sommarstugan kastade jag mig glatt över Tordyveln.

Nej, har inte läst, men med ett sådär personligt tips måste jag ju kolla upp!