tisdag, april 20, 2010

Läsplattan och jag

I dag var jag alltså och petade på läsplattan Bookeen Cybook Opus på Åbo stadsbibliotek. Både jag och "tanten" på kanske 70+ som också skulle vara med i reportaget var överraskade av läsplattans smidighet och lilla storlek. Svängde man på plattan anpassade sig texten till det, det kan vara en bra egenskap. Lättanvänd var den också. Lite irriterad blev jag på att skärmen blinkade till och blev svart då man vände sida - med tanke på hur fort jag läser skulle det här kunna bli ett ganska stort problem. Det största problemet med läsplattan (förutom priset, kring 300 euro) är för mig dock bokutbudet. Jag vill ha möjlighet att ladda min läsplatta med vilka böcker jag vill på vilket språk jag vill (varifrån jag vill). Det är ännu inte möjligt.

Både tanten och jag var dock överens om att ingenting övervinner den fysiska bokupplevelsen. I framtiden, med förbättrat bokutbud och gärna ett lägre pris kan jag dock se läsplattan som ett bra komplement till min överfulla bokhylla, och att den skulle vara väldigt behändig på resor är solklart (no pun intended).
Som en fotnot kan nämnas att tanten var mitt framtida jag. Passionerad bokälskare med en stor kärlek för resor! :D

3 kommentarer:

Cinnamon sa...

Jag skulle också vilja testa någon läsplatta. Men vad irriterande att en blir svart när man byteer sida. Det stör ju flytet i läsningen.

Maria sa...

Markus har en läsplatta (Hanvon någonting) som han är väldigt förtjust i. Han är ju pappershatare så "det är inte som en pappersbok" innebär bara nästan fördelar för honom. ;) Jag har pinsamt nog inte provat den ordentligt ännu. Har bläddrat lite fram och tillbaka och stört mig på blädderblinket, men jag tror att det är en vanesak. Att bläddra i pappersböcker kan vara jävligt störigt i vissa situationer också, t.ex. om man har en otymplig bok och ligger/sitter i någon konstig ställning, men det är man så van vid.

Måste ta och prova den ordentligt snart...

Bokbabbel sa...

cinnamon: Jepp, det är sådant här som jag hoppas de hinner fixa innan jag köper mig en läsplatta ;)

maria: Ååh, spännande! Vilka böcker har han tillgång till med den? Jajamen, tänk bara på alla tjocka böcker man fått över sig i sängen, eller fått musarm eller tumkramp med! För att inte tala om släpat av och an mellan bibliotek! ;)
(Pappershatare! *tar mig för hjärtat* Finns det sådana??)