tisdag, juli 06, 2010

25 skäl att köpa en bok

1. Du köpte ingen igår
2. Den är skriven av din favoritförfattare
3. Som belöning för att du har gjort något bra
4. Som tröst för att du har en dålig dag
5. Den är en del av en serie du har
6. Den skulle se bra ut i din bokhylla
7. Du är sjuk
8. Du har inte fått förseningsböter på biblioteket på länge
9. Du hämtar dig efter en fysisk skada som kräver mycket stillasittande
10. Du har just fått lön
11. Du har så lite pengar kvar på kontot att du lika gärna kan lägga dem på en bok
12. Den har en rolig titel
13. Du har lånat biblioteksböcker till maximigränsen
14. Du tycker dig ha läst något om den här boken. Eller författaren. Eller kanske var det inte ens den här, men nu måste du ta den i alla fall
15. Den har en tråkig titel
16. Den har ett snyggt omslag
17. Ditt bokköpsstopp har nyss tagit slut
18. Det är inget bra på tv
19. Din bokhylla är ändå så översvämmad att den här boken inte kommer att göra någon skillnad
20. Alla andra bokbloggare har bokköpsstopp och du måste shoppa något så att ens någon skriver något i bloggosfären
21. Den kommer att passa utmärkt för läsning i hängmattan
22. ... eller på båtsemestern
23. Du slösar inte pengar på mat, kläder eller annat oväsentligt
24. Den är skriven av en författare du aldrig har hört talas om, kanske ett fynd?
25. Jag är en självständig kvinna/man, jag ska väl ändå få köpa en bok!

31 kommentarer:

MariaH sa...

ÅH så underbart! Jag tror jag kan bocka av de flesta punkterna på listan som ursäkter jag själv använt mig av...

Bokbabbel sa...

Det är bara att räkna eller ta i bruk dem man ännu inte använt! ;)

MariaH sa...

(länkar genast från min blogg så jag lätt skall kunna påminna mig om bra ursäkter fall de skulle tryta när de som bäst behövs...)

Bokbabbel sa...

haha, tack för länkning och you're welcome :D

Hanneles bok-paradis sa...

Hihi, här har det blivit både böcker på loppis och nya..

Bokbabbel sa...

loppis-aspekten tog jag inte ens med! skulle nog säkert kunna komma på 25 nya skäl... :P

Bokbiten sa...

Lysande! :-) Jag hamnar nog oftast på nr 25 jag.

Fröken S sa...

Vilken härlig lista och oh så väl den stämmer in. I alla fall på vissa punkter.....ok ganska många punkter ;)

Bokbabbel sa...

Bokbiten: Nr 25 är ganska behändig, den passar alltid in!

Fröken S: Tack! Ja, vi är väl alla skyldiga till de flesta punkterna :)

Unknown sa...

Så bra:-). Har twittrat link...

mind the book sa...

stort tack och ett stort bibliofilt LOL från Läsdagboken! särskilt skrattade jag åt - och kände igen mig i -nummer 1, 6, 12, 20, 21 och 25!

Bokbabbel sa...

Tack själv mind the book, och vad kul att du pekade på dem som var särskilt träffande, kul!

Paperback Lover sa...

Och tänk så mycket böcker jag hade kunnat köpa för hundra tusen kronor. Jag hade kunnat läsa dom och sedan elda upp dom, om det hade känts bättre för FI.

Tekoppen sa...

Skratt!

Åsa (kafka på jobbet) sa...

Yes, de där har man använt sig av ett par gånger, men också:
Jag glömde min bok hemma och jag måste ha något att läsa på bussen hem sen.
Samt:
Utslaget per sida är det ju verkligen ett oerhört billigt nöje att läsa jämfört med att, säg, gå på bio.

Cinnamon sa...

Men gud vilken bra lista. Den stämmer så bra. Det finns alltid en ursäkt att köpa en bok! :) Jag länkar från min blogg till din eftersom den här listan är så bra!

Lilla O sa...

Åsa, din ursäkt har jag använt ett antal gånger. Det är väl därför det finns Pocketshop på Centralen i Göteborg trodde jag?!

Annars är väl 19 den jag använder mest nu, förvånande ofta 12 också faktiskt. Kul lista!

Bokbabbel sa...

bokdama: Tack

Paperback: Ja, den grejen blev ju aktuell alldeles plötsligt!

Tekoppen: :)

Åsa: HUR kunde jag missa den (att glömma)?? En klassiker! Gillar den där om utslaget pris, tack för tipset! ;)

Cinnamon: Kul att du gillade!

Lilla O: Älska Pocket Shop, räddaren i nöden! Hehe, 19 är ganska skojig :P

Anonym sa...

Underbar lista =) Nummer 25 ska jag definitivt använda nästa gång min karl gnäller när jag kommer med ännu mer böcker till den redan överfulla bokhyllan...

Hellre barfota än boklös sa...

Klockren lista! Det finns många bra ursäkter... nej jag menar förstås anledningar till att köpa en bok eller två, tre...

Bokbabbel sa...

eli: Som sagt, #25 passar alltid!

hellre: Tänkte först döpa listan till ursäkter men ändrade mig raskt!

Maud/En bok om dagen sa...

Det där var lite osportsligt! Jag tycker alla skäl utom möjligtvis nummer 15 är fullt godtagbara... Någon som vill sponsra med en veckopeng eller så..? ;-)

Bokbabbel sa...

Haha, sorry! Jag behöver alla pengar själv, har en bautabeställning i nätbokhandels varukorg, försöker rensa lite men det är ju inte lätt med en sådan här lista :P

Lyrans Noblesser sa...

Perfekt lista att ta till när det kniper. Jag har en orsak till - VM är snart slut :-)

Bokbabbel sa...

Lyran: Noteras! Jag har iofs inte följt med VM annat än då någon annan kollat, men kanske jag kan shoppa för att fira att VM är slut ;)

Helena sa...

Härlig lista, de flesta punkterna har nog använts av mig någon gång - jag tror egentligen inte att det finns några skäl allas att INTE köpa en bok (eller tre) :)

Amy sa...

Jag lånade listan till min blogg, hoppas det är okej. Jag länkade till dig förstås!! =)
Underbar lista!!

Anna sa...

Vilken fantastisk lista! :D

Bokbabbel sa...

helena: Ja, motargument vore svåra att komma på :P

amy: Bara du länkar så är det såklart okej! :)

anna: Tack!

Hundöra sa...

Älskar den här listan! Hoppas man kan låna den ;)

Monika sa...

Jag vet att inlägget är gammalt, men jag blev precis hitskickad från en annan blogg. Det är första gången jag ser den och mer sant än så blir det väl inte :)