måndag, september 20, 2010

Tio typer du möter på bokmässan

Bokmässevecka! För att komma i stämning tänkte jag att vi skulle gå igenom tio typer du garanterat kommer att stöta på på mässgolvet.

1. Seminariespurtaren. Har ett strikt schema som knappt tillåter toalettpauser eftersom det ska springas från seminarium till seminarium i dagarna fyra. Effektivt måhända, men då man efter mässan frågar seminariespurtaren hur mässan var han hon/han svårt att svara på frågan. Eftersom hon/han inte såg något av den.
2. Kaparen. Människan som på något magiskt sätt lyckas hitta de billigaste böckerna, den kortaste toalettkön och de bästa seminarierna. Hur gör människan?
3. Författaren. Förekommer i två underkategorier, den elegant stylade som svarar noggrant och roligt på alla frågor, och så den med rufsigt hår och panikslagen blick som mumlar något utanför mikrofonen.
4. Bokbloggaren. Hittas lättast på tweetups eller bloggcaféer där de sedan står och pratar sig blåa i ansiktet om visitkort, Penguinmuggar och bokfynd.
5. Den medsläpade maken/makan. Behöver knappast någon extra förklaring. Bär på kassar och ytterplagg med en uppgiven blick.
6. Agenten. Skyfflar författaren från ett uppträdande till ett annat. Känns igen på headsetet och de sylvassa armbågarna.
7. Montermonstret. Har tagit med sig obekväma skor vilket hon/han efter ett antal timmar låter gå ut över monterbesökarna. Flyttar godisskålen ur räckhåll, låtsas inte veta var närmaste toalett är, vägrar ta emot bankkkort.
8. Förstagångsbesökaren. Traskar storögt omkring och kan höras mumla "Jag visste inte att den var så HÄR stor", "Oj vilken lång kö till bankomaten" och "150 spänn för en fjuttig räkmacka??"
9. Underliga utställaren. Han/hon står i montern som förespråkar ett politiskt program, säljer rökelse eller miniatyrbilar och du har lust att upplysa honom/henne om att det faktiskt är en BOKmässa vi är på.
10. Roffaren. Jovisst är det roligt med gratisprylar, men Roffaren tar det till en helt ny nivå och länsar montrarna på godis, pennor, bokmärken, rentav vattenglaset den uppträdande författaren nyss ställde ifrån sig. Lämnar mässan med kassarna fyllda med allt förutom böcker.

25 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Det är jag som är nummer 2.

And I don't reveal my secret(s)!

Maria sa...

Hahaha. :)

Bokbabbel sa...

Vixx: Fräckis där!

Maria: Igenkänning? Man behöver knappast ha varit på mässan ens för det :)

Vixxtoria sa...

Kanske det, men jag vill ju inte att alltför många kommer och ställer sig före mig i toalettkön, köper de bästa och billigaste böckerna innan jag hinner se dem, eller knuffar sig fram till de seminarium där jag vill vila mina trötta ben.

Bokbabbel sa...

nej, jag kan förstå det! Petra på Breakfast Book Club skryter också med att hon känner till en toalett utan kö, vilka proffs ni är alltså!

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

jag tror att jag kände igen varenda typ från när jag varit där. Själv är jag nog en blandning av 1, 4, 8, 10...

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Roligt!
jag tror att jag började som nr 8. Året därpå var jag definitivt 1. Typ "lärorika seminarier". Nu är jag lyx-slacker. Glider soft runt och lyssnar bara på sånt som är intressant, visar i bästa fall stråk av 2an. Lite mer av 4an i år då och jag ska fanimej bli lite wild 'n crazy med lite 10. Fast med böcker.
=)

Bokbabbel sa...

Miss E: Haha, vad kul! Ja, jag tror många typer är just blandningar och inte helt renodlade :)

OoofBok: Aha, en utveckling liksom!!

Arina sa...

En gång i tiden kände jag till en köfri toalett men den tog de bort.

Fröken S sa...

Klockrent. Är lite av varje jag också. Lite nr 2, 4 och 10 =) Det lär väl bli lite bokmässerelaterat på bloggen till helgen.

Bokbabbel sa...

Arina: Äsch då, förargligt!

Fröken S: jag tror det blir så mycket bokbloggande om bokmässan att det räcker som läsning till nästa år ;)

Bokbabbel sa...

Arina: Äsch då, förargligt!

Fröken S: jag tror det blir så mycket bokbloggande om bokmässan att det räcker som läsning till nästa år ;)

Vixxtoria sa...

Nu börjar det snart krypa i mig av lust att avslöja var de där lätt-tillgängliga toaletterna finns. Men det gör jag inte.

Anonym sa...

Jag lär säkert bli en blandning av 4 och 8. Med förhoppningar om att lyckas bli nr 2.

Fast den stora frågan är ju såklart vilken typ DU är, kära Bokbabbel! ;)

Bokbabbel sa...

Vixxtoria: Du kan viska det åt mig i ett mail, så släpper lite av trycket! och så kan jag lätta på mitt tryck väl på plats? Deal?

Bokstävlarna: Jaså jag? Nåmen kära du, det ska jag berätta när du frågar så där snällt! Jag är en klar 4, dock med små drag av 10 samtidigt som jag önskar jag var en 2. Och fast jag varit på mässan förut blir det säkert lite 8 iaf, typ "Oj vad mycket större den är än Helsingfors bokmässa"... :)

Metta Karlsson sa...

Oj, jag borde ju vara 1 fördet är väldigt jag haha men blir nog mer av en 4, iaf det här året. Sedan tar jag med mig en 5 oxå :)

Bokbabbel sa...

vilka fina mixar vi alla är!

Arina sa...

Jag får en känsla av att fyrorna är en växande skara.

Bokomaten sa...

Haha, jag trodde att jag skulle vara 10 tills jag läste vad den handlar om. Snarare en blandning mellan 2,4 och 10 då. Jag roffar inte åt mig gratisprylar i onödan, då får jag ju inte plats för böcker. Däremot kan jag känna mig som Tiffany Persson på mellandagsrea när jag kastar mig över bokbord med roliga böcker eller knuffar mig fram i en signeringskö om jag upptäckt att en favorit är där.

Du missade förresten nr 11. Signeringsgalningen aka författargroupien som köper vad som helst om det blir signerat. Ställer sig i alla signeringsköer som finns. Måste erkänna att jag haft en dragning åt den personligheten men med på tok för lite tid och pengar finns det annat att satsa på. Några signerade deckare och någon kokbok kanske det blir i år dock..;)

Bokbabbel sa...

Arina: Hurra för det!

Bokomaten: Bokroffande är ju normalt på en bokmässa ;) Haha, Signeringsgalningen låter jobbig! :P

Metta Karlsson sa...

Tiffany persson påbokmässan, det hade vart nåt de!

Hanneles bok-paradis sa...

Ofta är jag 1:a, maken kan vara med helt frivilligt, men vi går inte tillsammans hela tiden..

Bokbabbel sa...

Hannele: Men det låter ju idealt, så kan ni "jämföra" och diskutera era mässupplevelser efteråt. Min fästman är nog snäll och dels bokintresserad så jag tror nog att han skulle tycka att det var lite spännande, men samtidigt skulle jag ändå få dåligt samvete över att jag ännu vill kolla in den mässhallen och sen ännu ett extra varv där... :)

Bokfetischist sa...

Hahaha, underbar lista!

Bokbabbel sa...

Tack!