onsdag, maj 11, 2011

300 sidor segt, men sen!

Det fördolda av Hjorth & Rosenfeldt
Det fördolda fick utgöra påskekrim-delen i min påskpackning häromveckan, men väl framme på sommarstugan höll jag på att ångra mitt beslut. Den kändes så... seg. 16-årige Roger hittas mördad i ett kärr och efter att den lokala polisen sjabblat till utredningen får Riksmordkommissionen samt gärningsmannaprofileraren Sebastian Bergman rycka in. Såg ni, gärningsmannaprofilerare! Det borde ju vara något för mig som gillar tv-serien Criminal Minds och Veronica von Schenks böcker om Althea Molin. Men varför är Sebastian så jobbig? Och varför tar det 300 sidor innan boken kommer igång och är spännande de sista 100 sidorna?
Hmm, säger jag. Varför har just den här boken hypats så mycket, redan filmatiserats och sålts till utlandet? Känner jag mig själv rätt - och det tror jag att jag gör, kanske framför allt när det kommer till läsning - kommer jag, inte minst p.g.a. cliffhangern att så småningom läsa den andra delen i serien, Lärljungen, som utkommer i höst. Men den är inget jag kommer att kasta mig över, utan snarare bevaka på biblioteket eller vänta till pocketen. Totalsåld är jag med andra ord inte.

5 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Oj då! Jag blev jättesugen på den här för ett tag sedan, efter att ha läst något entusiastiskt om den. Men så har den liksom fallit ur minnet, för alla andra böcker som trängs om uppmärksamhet - och nu tappade jag lusten lite. Jag har svårt för böcker som är sega, sega, sega och så smäller det till på slutet. Då ger jag upp!

Cecilia sa...

Trevligt att höra att någon tyckte om den ... Själv plågade jag mig igenom halva, men gav sen upp. Såg den när den gick som tv-serie med Lassgård i huvudrollen, men var fortfarande inte imponerad. Så jättesynd eftersom jag är ett stort fan av Hans Rosenfeldt.

Vet du föresten om att det kommer en uppföljare i höst?

Annica sa...

Jag hade gett upp efter de 20 första sega sidorna, är impad över att du inte gav upp. ;)
Nä men jag är sån, har inte boken fångat mig efter de 2-5 första sidorna, ger jag den ca 10 till, har det fortfarande inte hänt något läggs den åt sidan. Och får kanske ligga där utan att bli utläst.

Anonym sa...

Jag var jättesugen på att läsa den, men sedan såg jag första delen i tv-serien och då försvann lusten. Det var inte ens i närheten av så bra som jag hoppats, och även om boken inte ska vara exakt som tv-serien, så därför känns det som att det ska ganska mycket övertalning till för att jag ska ångra mig igen och slutligen läsa den...

Bokbabbel sa...

Okej, ni låter också ganska negativa. Jo, jag vet att det kommer en uppföljare, jag skriver ju om den längst ner i recensionen :)

Är lite för duktig på det där med att läsa vidare fast jag inte är så sugen