måndag, maj 09, 2011

"Left Neglected"

Left Neglected av Lisa Genova XXXX
Sarah är konsult. Hon jobbar åttiotimmars veckor samtidigt som hon försöker balansera äktenskap och tre barn. En dag försöker hon som vanligt multitaska i bilen och råkar då ut för en bilolycka. När hon vaknar upp på sjukhuset upptäcks det snart att hon råkat ut för det neurologiska syndromet Left Neglect där människans uppfattning om sin vänstra sida helt enkelt försvinner. Sarah hittar inte sin efterrrätt som placerats på den vänstra sidan av matbrickan, om hennes besökare sitter på vänstra sidan om hennes säng ser hon dem inte. Hon ritar endast halva ansikten och hon har - av förståeliga skäl - väldigt svårt att gå.
Sarahs liv ställs alltså inför en helomvändning, och medan hon gradvis försöker lära sig att upptäcka och komma ihåg sin vänstra sida omformas även hennes livsvärderingar. Jag tycker det är intressant att läsa om Sarahs sjukdom, och visst läser jag snabbt och ivrigt då jag dras in i berättelsen. Ändå känns Left Neglected - speciellt med den fantastiska alzheimerskildringen Fortfarande Alice i förhållandevis färskt minne - lite svag. Sval. Ja, det är klart att Sarah måste börja tänka om, och jag tycker det är sunt att hon gör det. Ändå blir det lite för mycket happyhappyjoyjoy med superambitiösa Sarah som plötsligt tycker att hennes liv fylls med innehåll bara hon får sitta i sin vinterträdgård och läsa People Magazine. Tja.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev jag påmind om att jag fortfarande inte har läst Fortfarande Alice. Måste åtgärdas snarast!

Bokbabbel sa...

Du har en mycket fin om än gråtfylld läsupplevelse framför dig! Åtgärda!

Anonym sa...

Jag gillar ju deprimerande böcker, så gråtfylldhet skrämmer inte bort mig! ;)